Otázky

Položte si nepříjemné a samozřejmé otázky a zodpovězte si je. Je to pracné, přijde vám to místy zbytečné, ale uvidíte, že to bude přínosem.

Příprava nového webu musí začít tak, že si majitel zodpoví úplně jednoduché otázky: kdo, co, kdy, kde, jak, kolik a proč. Na každou otázku je dobré odpovědět z hlediska vašeho a z hlediska návštěvníka. Nejsou to jediné otázky, jsou ty základní. Všechny berte jako inspiraci, pokládejte si další!

Kdo jsme my?
Kdo se bude starat o web a rozvíjet ho?
Kdo za něj bude zodpovědný?
Kdo poradí zákazníkovi přes telefon?
Kdo zajistí expedici zboží?
Kdo zákazníkovi zašle fakturu, daňový doklad?
Kdo je návštěvník našeho webu?
Kdo je náš současný zákazník?
Kdo bude zákazníkem na webu? Jde v principu o stejný typ lidí?

Atakdále. Podobné dotazy si položte pro oblasti otázek co, kde, kdy, jak, proč. Měli byste zachytit všechny možné otázky a mít na ně odpovědi.

Uvědomte si, prosím, že návštěvník webu není automaticky zákazník! Většina návštěvníků běžného e-shopu vůbec nemusí být jeho zákazníky. Jak z návštěvníka uděláte zákazníka? Jakou na to máte strategii?
Provozovatel Zákazník
Kdo Firma prodávající bagry. Stavební firmy, sběratelé bagrů.
Co Prodáváme bagry. Nabízíme jejich servis. Chce koupit bagr.
Kde V Praze. V ČR. Na internetu. V ČR. Na internetu.
Kdy Od 1. února Celý týden, nejvíce v neděli (předpoklad).
Jak Bagry dovezeme na návěsu. Objedná bagr na e-shopu nebo osobně.
Proč Milujeme bagry, propagace bagriády. Peníze. Potřebuje partnera na bagry.

Pokud si pro práci na webu někoho najmete, musíte mu sdělit co nejvíce informací vy sami jako zadavatel. Není možné vše pochopit zvenku a jaksi mezi řečí. Je na vás, abyste svému dodavateli vysvětlili, jak mají věci fungovat. Mohou fungovat různě, takže nepoužívejte frázi „vy jste odborník, tak to udělejte“. Můžete samozřejmě požádat o návrh řešení: “ vy jste odborník, tak mi poraďte vhodné řešení“. Nečekejte ale, že jsou věci úplně jasné a že je váš spolupracovník či dodavatel vidí stejně jako vy. Komunikace a výměna informací je zcela zásadní a měla by v přípravné fázi trvat několik hodin. Mimochodem, je to vámi placená práce.

V přípravné fázi je potřeba udělat spoustu práce, ale tohle považuji za minimum. Pokud budete mít aspoň tohle, už se na webu dá pracovat.

A teď už k realizaci