Koncept

Než začnete na webu technicky pracovat, musíte mít jasno v základní koncepci a musíte znát odpovědi na spoustu otázek. Pokud se rozhodnete najmout dodavatele, bez pořádného zadání se  s vámi moc bavit nebude. Nebo vám nabídne, že zadání sestaví, ale zaplatíte ho.

V dnešní době je na trhu mnoho poptávek a dodavatelé si mohou vybírat. Vybírají si tedy přirozeně takové poptávky, které jsou atraktivní – a tam patří také dobré zadání. Málokomu se chce přesvědčovat zákazníka, že by měl vědět, co vlastně chce a měl by to sepsat.

Neříkejte, že tomu nerozumíte

Neříkejte dodavateli, že tomu vůbec nerozumíte. Pokud tomu tak je, pozná to po dvaceti minutách. I když tomu nerozumíte, pořád můžete být dobrým zákazníkem. Nedávejte zbytečně najevo svou zranitelnost a spíše pracujte na tom, abyste tomu porozuměli. Jde o vaše peníze.

Rámcový postup při vytváření nového webu

Práce na webu by měla postupovat zhruba podle následujících kroků. V praxi dělá většina provozovatelů tu chybu, že přeskakuje až k nákupu šablony a její instalaci. To je špatně, protože teoretická a strategická příprava je zásadní pro funkčnost webu po spuštění. Pokud tyto fáze vynecháte, horko těžko je budete dohánět, až zjistíte, že na web nechodí lidi a není jasné, kdo vlastně má na webu nakupovat. Zkrátka když chcete hospodu, musí vám tam chodit lidi.

  • Napište si otázky a poctivě na ně odpovězte.
  • Vytvořte si persony webu, hlavně popište problémy, které lidi řeší.
  • Vytvořte zadání pro jednotlivé vrstvy, ze kterých je složen funkční web:
    • technická část – jaké pluginy se použijí, které je potřeba koupit, platební brána (podepsat smlouvu), napojení na služby třetích stran (sociální sítě, Google Analytics včetně stanovení cílů apod.),
    • vzhled – vytvoření schematického návrhu klíčových stránek (jak má vypadat titulka, detail produktu, výpis, stránka Kontakt, blog atp.), nákup vhodné šablony (nepočítám s variantou „vlastní grafický návrh a kódování šablony“, kterou považuji za zbytečně pracnou),
    • procesní složka – co se má stát, když návštěvník klikne sem nebo tam; na webu je mnoho prvků, které spouštějí nějakou akci, nejde jen o nákupní tlačítko; jak bude probíhat nákupní proces očima zákazníka a jak vašima očima, co potřebujete na výstupu např. pro účetní, jak mají fungovat jazykové mutace, jak členské sekce, jak budete rozesílat newsletter atd.; zde je nutné opravdu přesný popis,
    • plán pro vytváření obsahu pro web – kdo vytvoří obsah pro realizaci webu, jak bude vypadat, kde bude uložen (třeba videa na YouTube), zapojení sociálních sítí
  • Nastavte milníky a termíny – práce probíhá ve fázích, je dobré je sepsat do sdíleného dokumentu a kontrolovat plnění.
  • Následuje realizace podle připravených plánů, pracuje se současně na více věcech (např. texty se připravují předem, současně se nastavují externí smlouvy, navrhuje vzhled stránek atp.).
  • Spuštění webu (spouštět by se mělo co nejdříve, jakmile je možné web používat, i když ještě není dokončený; pokud nedělá ostudu, ven s tím).
  • Správa webových stránek a jejich trvalé vylepšování.
Toto je postup při nízkonákladovém webu v rozpočtech do 100 000 Kč. Chybí zde analýza konkurence, klíčových slov, testování webu a ještě mnoho dalších fází. Když se provedou, budou mít přínos – ale stojí to peníze. Realita je taková, že pokud se dělá web v tomto rozměru, něco se prostě realizovat nedá.
Jaké otázky si položit